Citybanan i StockholmCitybanan är en ca 6 km lång järnvägstunnel som byggs under Stockholms centrala delar. Förbindelsen kommer att få dubbla spår samt en service- och räddningstunnel och är avsedd att separera Stockholms pendeltåg från övrig tågtrafik genom centrala Stockholm. I projektet ingår två nya underjordiska stationer, Stockholm City station (under T-centralen) och Stockholm Odenplan station, samt en 1,4 km lång järnvägsbro i Årstaberg. Officiell byggstart hölls 24 januari 2009 och Trafikverket räknar med trafikstart år 2017. Fakta: • 6 kilometer lång tunnel med dubbelspår för pendeltåg. Omfattning: •Riskanalyser (2004 – 2009) Tillfartstunnlarna, Bangården, Torsgatan och Söderström (2005 – 2009) •Under 2005 fick vi i uppdrag att arbeta med Citybanans tillfartstunnlar. Omfattning: •Besiktning/Syneförrättning av samtliga byggnader/anläggningar inom ca 150 på var sida om tunnelns sträckning. Huvudtunnlarna (2009 – 2014) Ansvarsbesiktning AB i samarbete med Nitro Consult AB där Ansvarsbesiktning har huvudansvaret för arbetena inom delprojekt City. (Riddarholmen till Observatorielunden) Omfattning: •Besiktning/Syneförrättning av samtliga byggnader/anläggningar inom ca 150 på var sida om tunnelns sträckning. Här finns mer information om projektet. |
|