Om AnsvarsbesiktningAnsvarsbesiktning AB startades av två arbetslösa ingenjörer 1972, som båda ville göra något i egen regi. Verksamheten började i en nedlagd mjölkaffär på Lilla Essingen. Ganska snart anställde vi vår första medarbetare, för administrativa uppgifter och för att sköta om kontoret. Det var en intensiv tid med många och långa dagar per vecka, men vi lyckades ganska snart etablera oss på marknaden. I rask takt anställde vi ingenjör efter ingenjör och lokalerna blev snart för små. Uppdragen vällde in och vi utökade med ytterligare en nedlagd affär som låg vägg i vägg. Några av våra större objekt i början var motorvägen Trångsund-Vega och Huddingevägen. Sedan följde Postgirot i Stockholm city, energitunnlarna på Kungsholmen, Södermalm och Norrmalm, samt Gullhedstunneln i Göteborg m.fl. Tidigt i verksamheten började vi utveckla egna vibrationsmätare då vi stötte på svårigheter att både hyra och köpa instrument. Återigen började lokalerna bli för trånga och vi flyttade till Warfingesväg i Stadshagen, där vi fick utrymme att tillverka våra vibrationsmätare och plats för ca 25 personer. I början av 80-talet erhöll vi uppdraget vid utbyggnaden av tunnelbanan Västra skogen - Järva och tunnelbanan Bagarmossen - Skarpnäck. Våra första ramavtal med Stockholm Stads olika förvaltningar kom i slutet av 70-talet början 80-tal vilka kom att följas av många fler genom åren. På grund av konjunkturnedgången i början av 80-talet valde vi att flytta till egna lokaler i Stureby. Några tunga år låg nu framför oss, men vi kunde snart expandera igen. Ett större uppdrag vi nu erhöll var Norra Länken, Karlberg-Eugeniatunneln, vilket var ett mycket krävande projekt. Några andra stora projekt som vi var delaktiga i under 90-talet var Kungliga biblioteket under Humlegården och räddningscentralen Johannes brandstation. 1996 fick vi de första uppdragen i samband med Södra Länkens byggande och några år senare även Södra Länkens bergtunnlar, Årsta-Hammarby, det största projekt av denna art i landet. 2001 erhöll vi vårt hittills största uppdrag utanför Stockholm, Citytunnelprojektet i Malmö. Vi fick även i uppdrag att utveckla en databas för hantering av miljö och fastighetsdata. Vår egen databas, Vipnet, hade börjat utvecklas redan under tidigt 90-tal och har använts i tusentals projekt i hela landet. 2001 blev lokalerna i Stureby för trånga och vi förvärvade en kontorsfastighet i Mälarhöjden där vi bodde kvar till 2010 när även dessa lokaler blev för små för våra 30 anställda och vi flyttade till våra nuvarande lokaler på Heliosgatan i Hammarby Sjöstad. 2005 erhöll vi uppdraget för byggande av Citybanans transporttunnlar i Stockholms city ett väldigt stort projekt. När så själva Citybanans huvudtunnel blev aktuell valde vi p.g.a. storleken och omfattningen på projektet att bilda ett handelsbolag, NCA, ihop med Nitro Consult, som vi nu driver projektet tillsammans med. |
Grundare Tommy Jernberg
|